MH Légijármű Javítóüzem
Rövidített megnevezés: MH Lé. Jü.
A szervezet rendeltetése:
A Magyar Honvédség repülőcsapatainál rendszeresített repülőtechnikai eszközök és felszerelések elöljáró által meghatározott mértékű jogosultságainak keretén belüli javítása, felújítása, gyártása és fejlesztése.
A szervezet tevékenysége napjainkban:
ˇ An-26 típusú szállító-repülőgépek 6, 18 és 36 havi időszakos munkáinak végrehajtása, szervizjavítása;
ˇ a Magyar Honvédség repülőcsapatainál rendszeresített repülőgépek, helikopterek és tartozékaik, földi kiszolgáló eszközeik - a repülőcsapatok javítási lehetőségeit meghaladó javítása, szerkezeti átalakítása;
ˇ műszaki fejlesztési feladatok technologizálása, kivitelezése;
ˇ repülőtechnikáról leválasztott berendezések, blokkok javítása;
ˇ földi kiszolgáló eszközök, tartozékok felújítása, gyártása;
ˇ légijárművek sérüléses javítása;
ˇ nyomástartó edények biztonságtechnikai ellenőrzése, töltése, hajtóművek, reduktorok olajmintáinak analizálása, ultrahangos szűrőmosás korszerű berendezésekkel, a Nemzeti Akkreditáló Testület által akkreditált vizsgáló-laboratóriumban;
ˇ a repülőcsapatok általános- és speciális mérőműszereinek, ellenőrző berendezéseinek központi nyilvántartása, javítása, kalibrálása Nemzeti Akkreditáló Testület által akkreditált kalibráló-laboratóriumban;
ˇ a „Nyitott Égbolt” nemzetközi szerződésben vállalt feladatok (2004. évi V. törvény) mérnök-műszaki biztosítása bel- és külföldön;
ˇ a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság munkájának támogatása (légiközlekedési baleset kivizsgálás) technikai feltételekkel és vizsgázott szakember háttérrel;
ˇ a rendszerből kivont repülőtechnikai eszközökkel kapcsolatos központilag elrendelt feladatok végrehajtása (hatástalanítás a CFE szerződés szerint: teljes lefegyverzés, múzeumi célú előkészítés, darabolással történő megsemmisítés, földi kiképzési célra történő előkészítés);
ˇ roncsolásmentes anyagvizsgálatok (NDT) végzése Vizsgáló Laboratóriumban légijárművek állapotfelmérése, üzemidő hosszabbítása, állapot szerinti üzemeltetésre történő átállítása céljából (szemrevételezéses, folyadékbehatolásos, örvényáramú, mágnesezhető poros, rezgéselemző);
ˇ vállalkozási tevékenység feljogosítás (alapító okirat szerint):
Ř Szerszámgyártás;
Ř Máshova nem sorolt egyéb fémfeldolgozási termékek gyártása;
Ř Elektronikai alkatrész gyártása;
Ř Légi-, űrjármű gyártása, javítása;
Ř Légiszállítást segítő tevékenység;
Ř Természettudományi, műszaki kutatás, fejlesztés;
Ř Műszaki vizsgálat, elemzés;
Ř Szakmai középfokú oktatás.
A szervezet rövid története:
A Magyar Honvédség Légijármű Javítóüzem Kecskeméten - önálló alakulatként-, az 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis területén települ, és a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság (ÖHP) szolgálati és a MH ÖHP Repülő mérnök Műszaki Főnökség szakmai alárendeltségében hajtja végre feladatait.
Jogelődjével együtt már több, mint 57 éve végzi speciális feladatait a repülőcsapatok és a légvédelem, illetve az utóbbi 3 év óta a szárazföldi csapatok számára is. Az alakulat fennállása során a repülőtechnikán végrehajtott műszaki fejlesztő tevékenység meghatározó bázisa volt a Haditechnikai Intézettel, Budapesti Műszaki Egyetemmel, MTA Központi Fizikai Kutató Intézettel, Műszeripari Kutató Intézettel és egyéb neves hazai intézményekkel, szervezetekkel közösen végrehajtott programok során.
Az alakulat műszaki tevékenységének sikeres produktumai közé tartoznak azok az eszközök is, amelyek nem a repülőcsapatoknál lettek hasznosítva, de amelyek országosan és nemzetközileg is hírnevet szereztek az alakulatnak. Ezek a gépkocsi-alvázra felépített VK-1A, illetve a harckocsi-alvázra felépített R13-F300-as gázturbinás sugárhajtóművek, amelyek segítségével sikeresen szüntették meg az országban előfordult gázkitöréseket, és oltottak el Kuvaitban égő olajkutakat is a Közel – Keleti inváziót követően.
Az Aviatronic Repüléstechnikai Fejlesztő Kft.-vel közösen 1988-ban megkezdett fejlesztés eredményeképpen olyan új, elektronikus fedélzeti adatrögzítő rendszer került beépítésre gyakorlati közreműködésünkkel a Magyar Honvédség repülőgépeibe és helikoptereibe, mely már két évtizede sikeresen biztosítja a légijárművek objektív kontrollját, valamint baleseti kiértékelését és a hazai alkalmazáson túl több európai és két afrikai országban is bemutatásra és alkalmazásra került.
Az üzem készítette el annak az An-26 típusú repülőgépnek a vállról indítható rakéták elleni infracsapdás védelmét, amely rendszeresen szerepet vállalt az iraki kontingens szállítási feladataiban.
Az üzem szakemberei rendszeresen részt vesznek az 1992-ben megkötött, a bizalomerősítést, átláthatóságot, kiszámíthatóságot erősítő "Nyitott Égbolt” szerződéshez kapcsolódó bel- és külföldi megfigyelő repülések mérnök-műszaki biztosításában.
Az üzem továbbfejlesztette képességeit a légijárművek állapotfelmérése, üzemidő hosszabbítása, állapot szerinti üzemeltetése során végzendő roncsolás-mentes anyagvizsgálati eljárások, technológiák kidolgozása érdekében. Jelenleg a szemrevételezéses, folyadékbehatolásos, örvényáramú, mágnesezhető poros és örvényáramos vizsgálati eljárások végrehajtására alkalmas eszközökkel, erre jogosított szakemberekkel rendelkezünk és tesztelünk egy új, a MTA KFKI-ban kifejlesztett berendezést, mely több módszer képességeit egyesíti és pontossága minden eddigit felülmúlva minden egészségkárosító hatástól mentes.